Varför ska jag som företagare finnas på Instagram?
Sociala medier är en djungel, och för vissa är Instagram likaså. Det florerar diverse uppmaningar till var man som företagare MÅSTE vara i digitala sammanhang. Jag förstår att det är svårt att veta vart man ska lägga sin energi och tid. För tidskrävande är det. Jag inser också att du som småföretagare inte startade ditt företag för att du älskade att sitta på Instagram. Förutsatt att det inte är den typ utav verksamhet du driver.

Trots det vill jag uppmana dig till att tänka om, och faktiskt överväga Instagram i din marknadsföring. Det behöver varken vara krångligt, enormt tidskrävande eller bortkastat.
Din kund finns på Instagram
Grunden i all marknadsföring ligger i att känna till dina kunder. Försök att definiera dina kunder till 1-3 personer. Vem är han/hon (ålder, kön, etc.)? Vilka är dennes intressen? Hur ser dennes köpvanor ut? Personerna du definierar som dina kunder, kan vara hur detaljerade som helst. Men oftast har du som företagare redan en ganska bra uppfattning om vilka dina kunder är. Här ska vi dock spräcka myten om att det enbart är den yngre generationen som använder sig av Instagram och sociala medier. Bland Sveriges alla internetanvändare, befann sig hela 83% på sociala medier under 2019, varav 65% befinner sig på sociala medier dagligen.
Utav de som befinner sig på sociala medier, är det dessutom 61% totalt som använder sig utav Instagram. Det gör instagram till det 2a mest populära sociala medie-plattformen, efter Facebook. Det senaste året har allt fler i åldrarna 36-45 år börjat använda Instagram. Läs mer om åldersfördelningen här.
Bygg ditt varumärke
Vidare anledning till varför du som företagare bör finnas på Instagram, är för att det är en perfekt plattform för att bygga ditt varumärke! Genom instagram kan du enkelt visa upp såväl dina produkter och tjänster, som dina grundvärderingar, erbjudanden och visuella struktur.
Vi kan använda oss utav ett exempel, denna gång en lunchrestaurang. På restaurangens hemsida publiceras varje vecka en meny över veckans luncherbjudande, dag för dag. Samma information läggs upp på företagets Facebooksida. På Facebooksidan har du även lagt till en bild på en tallrik med god mat. Men på Instagram lägger du under förmiddagen varje dag upp en bild på dagens lunch i ditt flöde. En bra bild som verkligen retar aptiten. Dessutom lägger du upp en story där kocken förbereder lunchen och entusiastiskt presenterar dagens luncherbjudande. På så vis är det lätt för mig som kund att ta ställning till ifall jag verkligen är sugen på din lunch den dagen. För en klassisk pannbiff med tillbehör kan se väldigt olika ut på 3 olika lunchrestauranger. Här blir instagram ett bra sätt att kommunicera med dina följare, och återigen belysa era lokalt producerade råvaror och fräscha matlagning!
Med detta menar jag att Instagram ger kunden en möjlighet att lära känna dig, och därmed besluta sig för huruvida hen kan relatera till dig som företag och varumärke.
Det är så du säljer!
Vare sig det handlar om en restaurangverksamhet, konsulttjänster, butiksverksamhet eller hantverkartjänster, så är det i allt fler fall just genom sociala media som dina kunder kollar upp dig. Gäller det en restaurang så kollar kunden upp vilket intryck de får utav mat och service. Gäller det konsulttjänsterna, så bidrar ett genomarbetat instagramkonto till att kunden uppfattar dig som kompetent och professionell. En butik som lägger krut på instagram visar (förhoppningsvis) på god service och skapar starkare relationer med sina kunder. Och likt tidigare nämnda, så kan även en hantverksfirma bygga starka relationer och visa på kvalitet och kompetens genom sina sociala media.
Sociala medier är gjorda för att vi ska kommunicera med varandra. Därför byggs starka relationer genom att involvera kunder i beslut och erbjudanden, visa på företagets värderingar och dela med sig utav sin kunskap. Genom att skapa värde för kunden, vill kunden handla hos dig. Oavsett vad du säljer.
0 kommentarer