Varumärke är essentiellt för att skapa tillväxt
Här är 5 anledningar till varför!
Det finns flera anledningar till varför varje företag bör bygga varumärke. Fem utav anledningarna tänker jag ta upp här. Varumärket är så mycket mer än bara en logga och välklingande slogan. Det handlar om att stärka relationer och skapa lojalitet. Låt oss kika på fem huvudsakliga fördelar med att bygga varumärke, så lyssnar jag gärna på dina invändningar efteråt.

Så, låt oss sätta igång!
01. Det skiljer dig från dina konkurrenter
Oavsett vilka dina konkurrenter är, eller vilka dina erbjudande är. Så kan vi enas om att det finns flera faktorer som skiljer dig från dina konkurrenter. Du kan säkert rada upp dem en efter en. Trots det ska du aldrig rabbla dessa faktorer för dina kunder. Däremot, med ett starkt varumärke berättar du det för din målgrupp ändå. Hur du skiljer dig och varför de ska handla av dig istället för hos din konkurrent.
Fundera till exempel på två sorts matbutiker. Till exempel ICA och Coop. Vad skiljer dem åt, förutom färgkod och logga. Vad är det som gör att du väljer den ena butiken över den andra. DET är varumärke.
02. Varumärke skapar starkare relationer med din målgrupp
Ett väl kommunicerat varumärke bygger en lojal kundskara som kommer till dig för att du är du. Och vad det innebär egentligen, är att dina kunder upplever att du vet precis vilka behov de har, och vad de värdesätter. Du kanske är 2% dyrare än din konkurrent. Men du har bättre service eller rymligare lokaler. Det skapar en gemenskap och en relation.
Dessutom gör det att dina kunder kommer hjälpa dig att bygga ditt varumärke, när de berättar för sina bekanta om sina positiva upplevelser. En stark relation med målgruppen gör då också att du och din kund berättar samma historia om företaget.
Notera dock att en stark relation inte alls behöver betyda en personlig relation. Du behöver inte öppna upp dig och känna att kunden behöver veta allt om dig och dina medarbetare. På samma vis som du inte behöver veta allt om din kund. Däremot behöver ni vara överens om era gemensamma intressen. Alltså dina produkter och tjänster.
03. Varumärket skapar riktning
Som företagare har du säkert flera mål med din verksamhet. Oavsett om ni ska expandera teamet, öka omsättning eller bredda målgruppen. Så är varumärket ditt verktyg för att nå målen. Att bygga varumärke är ett löpande arbete både internt och externt och gör att hela organisationen växer och utvecklas. Om du redan påbörjat en tillväxtresa så är jag övertygad om att du också påbörjat arbetet med ditt varumärke. Oavsett om det var avsikten eller ej.
04. Det skapar värde
En organisation med starkt och synligt varumärke blir genast mer spännande. För visst är väl en Ferrari mer tilltalande MED dekal än utan? Att bygga varumärke handlar därmed inte om att bygga ett luftslott att göra sig bakom och som ser fint ut. Varumärket är ett effektivt sätt att berätta för målgruppen och intressenterna vilka vi är och vilka behov vi fyller.
Om vi använder ett annat exempel. En restaurang eller ett café som många pratar om att besöka. De säger maten är helt fantastisk och servicen likaså. Visst känner du väl ett sug av att besöka stället och prova själv? Ryktet är en stor del av varumärket och företaget. Och ryktet skapar värde. När det sköts rätt. Ett dåligt rykte gör ju som du säkert förstår, också ett dåligt varumärke.
05. Ett starkt varumärke samlar teamet och skapar en attraktiv arbetsplats
Allt mer pratar man om hur det är att jobba med millenials för deras annorlunda och ”lata” sätt att arbeta. Vad många missar i den diskussionen är att millenials är så mycket mer måna om sin arbetsplats och arbetsmiljö. Idag värdesätts arbetsplatserna mycket mer och en rekrytering handlar idag lika mycket om att arbetstagaren ska gilla arbetsplatsen, som vice versa. Idag hörs det också mer och mer om kända företag som dessvärre behandlar sin personal ganska oetiskt och dåligt. Vilket verkligen sänker varumärket!
Däremot är ett starkt och genuint varumärke ett himla lyft för arbetsmiljön! Nöjda medarbetare och en hälsosam arbetsmiljö skapar också en attraktiv arbetsplats! Medarbetare som är nöjda och känner sig uppskattade i sitt arbete berättar det för sina bekanta. Precis som någon som är missnöjd också skickar det budskapet vidare. En attraktiv arbetsplats har inga problem att rekrytera och har också en fantastisk grund att stå på för att växa! En oattraktiv arbetsplats har det däremot ganska svårt att nå sina mål. Iallafall långsiktigt.
Känner du att det är dags för ditt företag att lyfta varumärket till nya höjder? Kontakta mig så hittar vi ett upplägg som möter dina önskemål och behov! Och vill du ha fler tips så kolla in mina sociala kanaler!
0 kommentarer