Tillgänglighet är en förutsättning för överlevnad

I skrivande stund är vi halvvägs genom Januari 2021. Det innebär många saker. Men för ämnets huvudsakliga fokus, vill jag lägga fokus på alla de helgdagar och klämdagar vi har bakom oss. Och alla de samtal jag haft de senaste två veckorna med konsumenter som lite missnöjt berättat hur de tänkte handla (stötta en småföretagare), nu när de var lediga. Men de hade stängt så det blev inget. Tillgänglighet är en förutsättning för överlevnad. Inte för tillväxt. Inte för kundrelationer. För överlevnad.
Familjer som blivit sugna på semlor under helgen, och som får köpa dessa i den lokala mataffären eftersom konditoriet hade stängt under helgen. Eller bilhandlare som bara har öppet när kunderna är på jobbet och därmed har 0 chans att åka och provköra nya bilar.
Tillgänglighet ger dig en plats vid Top of Mind
I mitt yrke är kundrelationer och tydlig kommunikation A och O. De är förutsättningar för tillväxt. Men att vara tillgänglig för sin målgrupp är betydligt viktigare än så. Tillgänglighet avgör huruvida målgruppen ens överväger att handla hos dig. Ifall kunden är van vid att cafét är stängt om helgen, så bryr de sig inte ens om att besöka dig mitt i veckan heller. De få gånger då de är fikasugna på en tisdagsförmiddag.
Samtidigt gråter småföretagarna floder över alla de förluster som blivit verklighet på grund utav C-19. Konsumenter gör sitt bästa för att hjälpa till. Tillsammans trampar vi vatten i hopp om att vaccinet snart gett oss det normala åter. Men tro mig. Även efter corona kommer tillgänglighet att vara en hygienfaktor för överlevnad.
Konsumenter har de senaste 1-2 åren utvecklat en ny slags lojalitet i sina köpvanor. Vi vill hålla koll på ursprunget av våra produkter. Säkerställandet av schyssta arbetsvillkor är essentiellt. Vi vill bli väl bemötta av medarbetare och personal. Och vi vill att produkterna ska vara lättillgängliga. Därav framfarten av E-Handeln. Trots det misstänker jag att det finns vissa svårigheter i att beställa semlor online.
Glöm inte bort vem din målgrupp är. När är de tillgängliga och när vill de besöka dig? Vilka är konsekvenserna om du inte kan tillgodose deras behov och beteendemönster? Tänk på det innan du vädjar för ditt företags överlevnad.
0 kommentarer