Genuin marknadsföring vinner. Så skapar du mervärde!

Publicerat av Elina den

I ett tappert försök att etablera god kommunikation med målgruppen, fastnar många företagare i mönstret att endast publicera nyheter och tillfälliga erbjudande. I stunden kan det generera både försäljning och engagemang. Men det stärker dessvärre inte varumärket, bygger inga relationer och ger inte målgruppen något mervärde. Marknadsföring behöver varken vara påkostat eller avancerat. Men det behöver vara genuint och värdeskapande. Det bygger varumärke.

Dela med dig av dina bästa tips, så att du skapar mervärde åt målgruppen och blir top of mind

Jag vet precis hur det är. Som företagare har man 100 bollar i luften och Facebook är definitivt inte högst upp på prio-listan. Det resulterar i en snabb bild på en nyligen påfylld hylla eller ett Ta 3 Betala för 2-erbjudande.

Sätt dig in i kundens perspektiv. Eller ditt eget, men i en annan roll. När du slöscrollar igenom flödet på kvällen, när du pustar ut i soffan. Vad får dig egentligen att stanna till. Ett inlägg så som det du själv la ut några timmar tidigare. Eller ett inlägg med tips, tricks och smarta lösningar?

Ja, det kräver lite mer tid och jobb. Men det är en investering som lönar sig. Ett, om än något partiskt, tips är att ta hjälp. Även den investeringen kommer att löna sig. Just eftersom det är en investering snarare än en kostnad.

Skapa mervärde

Du som säljer blomster är kanske van vid att luta dig mot säsongens höjdpunkter i sortimentet. Jag förstår det. Det är en tacksam utgångspunkt. Men om du vill att din målgrupp ska köpa sina julstjärnor och tulpaner hos dig, istället för hos den lokala mataffären, behöver du bli kreativ.

Det finns ingen anledning till varför du skulle behöva berätta att du säljer tulpaner i februari månad. Driver du en blomsterbutik är det en grundförutsättning. Istället ber jag dig lägga upp dina tre bästa tips för hur kunden håller blommorna fräscha längre. Eller kanske några anledningar till varför man ska köpa tulpanerna hos en blomsterhandlare istället för hos mataffären.

Samma princip gäller för andra företagare. Bilhandlare kan dela med sig av smidiga sätt att göra bilen körklar när frosten slår till och det är stressigt på morgonen. Eller varför inte tips på hur man tar bättre hand om sin bil. Allting som skapar mervärde åt kunden och målgruppen är värt att publicera.

En bra tumregel brukar vara 80/20. Med det menar 20% sälj, då i form utav tillfälliga erbjudande, nyheter och happenings. Resterande 80% ska vara varumärkesbyggande och innehåll som ger kunden ett mervärde.

Underskatta inte den effekt marknadsföring har på såväl kundrelationer som omsättning och tillväxt i företaget. Men det kan vara en god idé att ta hjälp från en rutinerad marknadsförare.

Vill du hämta mer tips och inspiration kan du kika in hos oss här, och vill du veta mer om vad Identiteit kan göra för Dig och din business. Kika in här!


0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras.