5 Tips på inlägg du kan göra denna veckan

Publicerat av Elina den

Idétorka? Välkommen till klubben! Här kommer och går företagare med stammismedlemskap. Att marknadsföringen är tidskrävande och knepig att få rätt är ingen nyhet. Men som tur är finns jag här för att bistå med kunskap och stöd! Därför har jag idag sammanställt 5 stycken tips på inlägg du kan göra denna veckan för att trigga igång lite engagemang och nå ut till din målgrupp.

Vi slösar väl ingen tid i onödan? Låt oss sätta igång!

Tips på inlägg som du kan göra denna, och alla andra veckor!

5 tips på content denna veckan!

Tips nr 1, Dela något personligt!

Då menar jag inte att du ska berätta vad du åt till frukost eller vilka dina favoritmjukisbyxor är. Nej, syftet är att visa på transparens och på så vis vinna förtroende och stärka relationen med din målgrupp. Egentligen är detta troligtvis den enkla typen av innehåll till sociala medier. Här följer några idéer kring hur ett sådant inlägg kan vara uppbyggt.

  • Ta en bild på medarbetarna och berätta om vad som händer i företaget i veckan. Ni behöver inte berätta namn på kunder eller leverantörer och inte heller gå in på detaljer. Men ett enkelt ”Tjena! Hur är läget? Här tuffar vi på med leveranser till kunder och vilda debatter kring var den bästa Semlan finns att inhandla för fredagsfikat.”
  • Fyller någon medarbetare år eller kanske har namnsdag? Gratulera!
  • Kör en följetong varje vecka där du presenterar medarbetarna, en dag i taget.
  • Ge kontot till en medarbetare och låt hen bjuda in målgruppen till en dag på företaget genom sociala medier.
  • Berätta något roligt som hänt under veckan (klassiska ’Bert beställde ett helt flak kaffe för mycket’-inlägget till exempel).

Huvudsaken är att låta målgruppen lära känna er. Människor är flockdjur och uppskattar att veta vem de handlar av. Det är oftast därför vi köper samma tidning år efter år, handlar i samma matbutik alltid och går till samma frisör varje gång. Vi känner ju dem och vill inte svika lojaliteten.

Tips nr 2, Utbilda målgruppen!

Oavsett vilken din produkt eller tjänst är, så misstänker jag att du kan betydligt mycket mer om den än vad din målgrupp kan. Annars hade de inte behövt dig. Jag brukar prata om att skapa mervärde åt målgruppen och ett fantastiskt sätt att göra det, är genom utbildning! Här följer några tips!

  • Svara på vanligt ställda frågor! Vilka är de frågorna som du oftast får om dig, företaget, produkterna eller tjänsterna? Jag har växt upp med en pappa som är bilmekaniker och jag tappade räkningen innan jag ens lärt mig räkna, på hur många gånger vi blivit stoppade av människor som frågar honom om något problem med bilen. Det är garanterat så inom alla yrkeskategorier och branscher!
  • Prata om något aktuellt! Utbilda genom att förklara skillnaderna på de olika snöslungorna ni har att erbjuda (lägg inte bara upp bild och pris), dela med er av livsmedel som är i säsong just nu, dela träningstips för alla hemmajobbare eller något annat som är relevant för denna månaden eller veckan i din organisation.
  • Utbilda kring företaget! Bjud in målgruppen i hur ert företag är uppbyggt, vilken er historia är och hur ni väljer ut era produkter i sortimentet. Vad är viktigt för er?

Utbildningarna är också en fantastisk möjlighet för att skapa rörligt material i form utav video eller reel om ni är på instagram. Du och dina medarbetare sitter på ovärderlig kunskap som målgruppen verkligen vill ta del av!

Tips nr 3, Dela era passioner

Den bästa marknadsföringen är passion. Passion syns långväga och skiner igenom i allt ni gör! Berätta varför du brinner för det du gör! Dela med dig av din passion och glädjen kring att gå till jobbet varje dag! Det är också denna typen av marknadsföring som stärker ert varumärke som en attraktiv arbetsplats! Även om denna punkten är ganska individuell, så kommer här några få tips på hur du kan implementera mer passion denna veckan!

  • Visa hur kul ni har det på jobbet! Ett exempel är de videos som dykt upp på Facebook senaste tiden från personal inom räddningstjänsten och sjukvården som hoppat på TikTok-trender med dans och musik, eller sjuksköterskor som dansar in helgen.
  • Berätta i ett inlägg om varför du tycker det är kul att gå till jobbet varje dag.
  • Dela situationer ur vardagen. Till exempel något roligt samtal du haft med en kund, berätta om en stammis som handlat av dig i x antal år.

Tips nr 4, Klart du ska sälja. Men gör det rätt!

En bra regel är det välkända 80/20. I detta fallet handlar det om 80% varumärkesstärkande (allt annat på denna listan utom just tips nr 4) och 20% försäljning. Alltså kan ungefär vart 5e inlägg vara sälj. Anledningen är att övriga 4 inlägg också är i syfte att, i slutändan, sälja. Och alla de aktiviteterna kommer att generera försäljning på lång sikt. Låt mig rita upp två exempel, så kan du fundera kring vilket som känns mest troligt att göra dig till en lojal kund.

Exempel 1;

En lokal blomsterbutik som 3 gånger i veckan publicerar inlägg på Facebook.

  • Det första inlägget är en bild på tulpaner och texten ”Nu har vi fått in tulpaner i sortimentet. De kostar 79;- bunten, 2 buntar för 129;-.
  • Det andra inlägget den veckan är en bild på hortensior och texten ”Nu har vi fått in vackra hortensior. De finns i både blått, vitt och rosa! Öppet 10-17 Måndag – Onsdag”.
  • Och det tredje inlägget är en bild på ett arrangemang för en begravning och en kort text om hur butiken erbjuder den tjänsten.
Men så kommer vi till exempel nr 2!

En annan lokal blomsterbutik lägger också upp tre inlägg i veckan på Facebook.

  • I det första inlägget får vi en video på en medarbetare som står mitt i ett blomsterhav och binder buketter! I videon berättar hen hur gott det doftar i lokalen av alla nyanlända blommor och hur hen just nu håller på med de buketter som blivit förbeställda. Men att det nog blir någon över som finns tillgänglig för den som har vägarna förbi.
  • I inlägg nummer två dyker en annan medarbetare upp men nu på bild där blomsterbutiken nu delar med sig av 5 tips på hur du får dina snittblommor att hålla sig vackra längre.
  • Och i det tredje inlägget för veckan visar de upp en buketterna till det bröllop som de fått i uppdrag att leverera blommor till. I sällskap av några bilder på de olika arrangemangen (brudbuketten, bordsdekorationerna och detaljerna i kyrkan) berättar blomsterbutiken om hur de olika blommorna valdes ut efter brudparets favoritfärger och hur brudgummens farmor älskade liljekonvaljer så de ville ha med en bit av henne i deras stora dag.

Det råder inga tvivel om vilken av de två blomsterbutikerna som lägger mest tid på sin marknadsföring. Men det råder inte heller några tveksamheter kring vem av de två vi tenderar att välja när vi, efter en veckas scrollade blivit sugen på en bukett blommor på fredagseftermiddagen. Driver du en blomsterbutik är det ganska naturligt att du har både tulpaner och hortensior. Och ska du som kund betala lite mer pengar för dina blommor än du gjort om du handlade på ICA, så vill du veta att du handlar av någon som också ger dig tips på hur dina blommor lever så länge som möjligt!

Tips nr 5, Sist och viktigast. Engagera!

Den avslutande punkten genomsyrar egentligen alla de andra punkterna med. Engagera dig! I målgruppen, i de kommentarer du får, i dina kunder som kommer in till dig och i en möjlig målgrupp! Regeln är egentligen ganska enkel.

Innan du klickar på publicera. Fråga dig själv ifall detta är något du själv skulle tycka var givande om du var på andra sidan skärmen.

Utan engagemang kommer du inte särskilt långt. Men genom att följa mina tips och steg ovan kan jag garantera att du kommer få reaktioner från din målgrupp. Det tar tid att bygga upp en stabil grund för såväl marknadsföringen som dess engagemang. Men jag lovar dig att det är en investering du får avkastning på.

Vill du läsa fler av mina tips? Kika då in här!

Vill du ha min hjälp? Kika här!


0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras.