Så lyckas du på sociala medier!

Publicerat av Elina den

De flesta företag finns på sociala medier. Oftast på Facebook, ibland också på Instagram och/eller LinkedIn. Det finns en profilbild, omslagsbild, kontaktinformation och något inlägg. Det är en bra grund, absolut! Men inte ett dugg givande för kunden eller målgruppen.

Därför ägnar jag detta blogginlägg åt att ge dig knepen och metoderna för att lyckas på sociala medier! Och när du återigen landar i att det tar alldeles för mycket tid och energi från din huvudverksamhet, så hittar du mina kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Så lyckas du på Sociala Medier!

Välj rätt kanal!

Först och främst, välj de kanaler där din målgrupp finns och är mottagliga för din information! Till exempel använde 58% av Sveriges internetanvändare (över 16 år) Facebook dagligen under 2020. Av dessa är dock en majoritet män och kvinnor över 45 års ålder. Och under året använde allt fler pensionärer sig utav Facebook. Däremot på Instagram är studenter (yngre målgrupper) överrepresenterade, medan pensionärerna ännu inte riktigt hittat dit. Vidare finns ju också Snapchat, YouTube, Twitch, LinkedIn, och så vidare. Siffrorna är hämtade från Internetstiftelsens årliga rapport Svenskarna och Internet.

Dessutom spelar det roll ifall du arbetar mot konsumenter eller mot företag. Gör din research helt enkelt, för att säkerställa att du lägger din tid och energi på rätt kanal.

Marknadsföring på Sociala Medier med rätt syfte

När du startar upp ett konto eller en sida på valda sociala medier, se till att du har syftet klart för dig. Varför är det viktigt att finnas på just den kanalen, vilket sorts innehåll ska du publicera och hur kan du kommunicera med din målgrupp genom kanalen?

Vi kommer att prata mer om värdeskapande innehåll i nästa punkt, men det är viktigt att veta syftet. Är det just för att skapa en enklare kommunikationskanal med målgruppen? Kanske för att sälja mer och öka omsättningen? Eller för att stärka varumärket och på så vis generera lojala kunder?

Jag har ställt dessa frågorna till företagare några gånger, och ofta ser de så uppgivna ut, rycker på axlarna och säger något i stil med ”det vet jag väl inte… jag vill väl sälja.. man behöver ju vara på Facebook”. De har inte fel. Men de har också en del kvar att lära.

Regeln är enkel, finns det inget annat syfte med närvaron annat än någon slags borde-känsla, då har du inte där att göra.

Skapa mervärde på Sociala Medier

Nu till det viktigaste, och det vanligaste misstaget. När kontot är skapat uppstår ytterligare press att leverera. Allt för ofta resulterar det i innehåll som varken engagerar eller skapar mervärde åt målgruppen.

När vi pratar om mervärde är det många företagare som känner sig tveksamma, för de vill inte lämna ut värdefull kunskap gratis. Jag förstår det. Men vet också att det snarare får motsatt effekt. Genom att använda sociala medier till att sprida kunskap, kommunicera och hjälpa målgruppen, visar du att du och dina kollegor är kompetenta och rent av experter på området. Det, i sin tur, skapar tillit och förtroende. Så nästa gång din målgrupp ska köpa ny bil, renovera hemma eller anlita en redovisningskonsult. Då kommer de instinktivt att tänka på dig och hur kompetent du verkar! Dessutom upplever kunden att hen redan känner dig, och samarbetet blir mer avslappnat!

Så, hur skapar vi mervärde på sociala medier?

  1. Den välkända 80/20 regeln. I detta sammanhanget gäller det 80% värdeskapande och varumärkesbyggande, och resterande 20% är sälj och erbjudande. Den hemliga ingrediensen i detta är att även de andra 80% genererar affärer, men på längre sikt.
  2. Välj ut 3-5 kategorier. Utifrån dessa skapar du innehåll till dina sociala medier som på rullande band. På så vis skapar du ett flöde som visar på din kompetens, dig som person/företag, dina USPar, erbjudande och så vidare.
5 Kategorier för en Hantverkare5 Kategorier för en Redovisningskonsult
– Resultat (före/efter)– Utbildning (Förklara regler för tex förmåner, gåvor etc)
– Transparens (teamet, vardagen, etc)– Information (nya lagar, deadlines hos skatteverket, etc)
– Nöjda kunder/samarbetspartners– Transparens (lära känna medarbetarna, vardag, etc)
– Sälj (USPar, erbjudande, osv)– Sälj (USPar, erbjudande osv)
– Utbildning (dela med dig av dina bästa tips inom området)– Vanliga missar/misstag (hjälp målgruppen göra rätt)

Ovan är några exempel på hur dessa kategorier kan se ut och arbetas med. Samtliga kategorier fungerar att arbeta med oavsett vilken sociala medie-plattform som är mest lämplig för målgruppen.

3. ”Hade det här hjälpt mig?” Jag brukar råda företagare att, genom sina sociala medier, svara på de frågor som de ofta får svara på i andra sammanhang. En hantverkare får garanterat frågor från utomstående angående husrenoveringar, precis som en redovisningskonsult troligtvis också har en samling frågor som ställs frekvent. Använd dessa till din marknadsföring! När inlägg skapas för Facebook, Instagram eller LinkedIn, så ställ dig frågan ifall det hade hjälpt dig om du var i din kunds skor. Om svaret på frågan är Ja, klicka då på publicera.

Det syns snabbt på ett flöde, oavsett om det är på Facebook eller Instagram, om innehållet skapar mervärde hos målgruppen. Ett flöde fullt med tillfälliga erbjudande och naturbilder kommer inte särskilt långt i uppdraget att engagera målgruppen. Inlägg som däremot utbildar, bjuder in och visar upp företaget skapar engagemang. Och i sin tur return of investment.

Låt det ta tid

Rom byggdes inte på en dag. Inte heller gjorde din digitala närvaro! Sociala Medier är ett fantastiskt effektivt sätt att nå ut till målgruppen, men det tar ett tag att skapa lojala följare och konvertera dem till kunder. Därför krävs en kombination av kvalitativt innehåll som skapar mervärde, och kontinuitet! Det ena lika viktigt som det andra. Oavsett vilken plattform eller kanal du väljer, se till att vara närvarande regelbundet. Engagera målgruppen, konversera genom att svara på kommentarer och var aktiv.

Om det känns motigt eller svårt att komma på innehåll så fundera på vad du själv skulle vilja veta om ett liknande företag. Eller om ett helt annat typ utav företag för den delen. Kom också ihåg att sådant som kan kännas självklart för dig, troligtvis inte alls tillhör din målgrupps baskunskap. Allting som du kan mer än din målgrupp om, är värt att kommunicera.

Sådär, bara att börja jobba!

Jag hoppas att detta matiga inlägg är till hjälp för dig i din marknadsföring. Om du har några frågor om hur du kan lyckas på sociala medier så tveka inte att kontakta mig.

Om du däremot känner att du behöver hjälp med att skapa en kvalitativ närvaro på sociala medier, så kommer mina kontaktuppgifter som utlovat här nedan! Vill du ha fler tips på hur du kan arbeta med dina sociala medier, kika på detta inlägget!

Elina Nilsson

mail@identiteit.se


0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras.