Denna gåva ger glada medarbetare och ett starkt varumärke!

Publicerat av Elina den

Vi närmar oss sommaren, semestrarna och sommargåvorna. Det är inte alla företag eller organisationer som väljer att dela ut en gåva. Inte heller alla medarbetare som förväntar sig en sommargåva. Men i detta inlägg ska vi diskutera varför ni borde dela ut sommargåvor. Även vilka sommargåvor och vad ni kan förvänta er av gesten. Hint, det kommer att vara relaterat till varumärkesbyggnad!

Att dela ut gåvor till medarbetare handlar om att få varje, individuell medarbetare att känna sig sedd och uppskattad.

Varumärkesbyggande med gåva till medarbetarna! Bygg ett starkare employer brand med sommargåvor som träffar rätt!

Så vad är det som kommer få dina medarbetare att känna sig uppskattade? Vad kan du ge dina kollegor, som gör dem glada och som de kommer vilja använda? Om du klickar dig in hos er leverantör av profilprodukter och giveaways gör de säkert arbetet enkelt för dig. Denna tiden på året brukar det finnas ett urval produkter som är ”perfekta” som sommarpresenter, såsom picknikkit, kylväskor och gåvokort. Trilla inte i den fällan. Låt oss gå igenom detta steg för steg.

Varför sommargåvor är varumärkesbyggande

Som företag har ni säkert tydliga direktiv för vad som är viktigt för er. Stämmer det om jag säger att det har med kvalitet, trygghet eller engagemang att göra? Varför är du då inte engagerad i dina medarbetare? Försök att sätta dig in i medarbetarens skor när du ska välja ut sommargåvan, vad hade Jörgen eller Sara uppskattat?

  • Här har jag två olika exempel. Ett företag verksamt inom verkstadsindustrin där majoriteten utav medarbetarna var män i åldrarna 30-60. Männen arbetar med bilar och har också detta som intresse, de har familj, många gillar att resa och de gillar mat. Det är kort och gott vad vi vet om medarbetarna. I mixen finns också en del kvinnor i samma ålder och med liknande intresse. Vid ett tillfälle av julgåvor delades det ut designerskålar och som syns i alla glossiga magasin. En superfin gåva. Men flera utav medarbetarna har inget intresse i inredning och tyckte helt enkelt att skålen var perfekt att samla småskruv i, ute i garaget. Förvisso var det säkert en hel del fruar som uppskattade gåvan, men de var ju inte målgruppen här.
  • Ett annat företag har medarbetare med ganska liknande profil, förutom att dessa verkstadsarbetare också reste i jobbet. Ett år fick de därför resväskor i gåva. Snygga, praktiska och av kvalitet. Då företaget värderar kvalitet högt. Medarbetarna uppskattade verkligen gåvan och den användes flitigt både i jobbet och privat. Det som gjorde medarbetaren ännu mer nöjd var att väskan efter otaliga resor och några år fortfarande fungerade precis lika bra, rullade lika lätt och höll en konsekvent kvalitet. De kände sig uppskattade och sedda. Dessutom tänker de på företaget varje gång de plockar fram väskan.

Det sammanfattar principen ganska väl. Genom att dela ut gåvor som tillför något för medarbetaren, som svarar på dennes behov eller intressen och som knyter an till företagets värderingar kommer du att stärka ditt företags varumärke som arbetsgivare.

Hur går vi tillväga då?

Dags för lite mer konkreta tips, som är lika applicerbara på julklappar, jubileumspresenter och gåvor till kunder eller samarbetspartners.

Först och främst, Vem är gåvan till?

Innan vi kan titta på vilken gåva du ska dela ut behöver du ha koll på vem du ska ge gåvan till. Självklart finns ingen ”One Size Fits All” men en riktlinje behöver tas fram för att tillgodose så många som möjligt. Är ni inte särskilt många i organisationen borde det vara ganska enkelt att kartlägga. Är det en större organisation så kanske det är läge att försöka utgå från några grundprinciper. Oavsett är det viktigt att alla får samma present, oavsett position eller historia i bolaget. Svara på följande:

  • Hur stor andel av medarbetarna är kvinnor och hur många är män?
  • Vilket åldersintervall är det på medarbetarna? I vilket intervall finns majoriteten? Det stora intervallet är kan vara 18-65, men majoriteten är kanske 40-50?
  • Hur lever de?
    • Familj eller ej?
    • I stan eller på landet, lägenhet eller hus?
    • Vad har de för livsstil?
  • Vilka är deras intresse? Motorsport, träning och hälsa, matlagning eller kanske inredning?
  • Vad har de för värderingar? Kanske de värnar om miljön och stöttar hållbara initiativ, eller något annat?

Vad kan du dra för slutsatser av dina medarbetare?

Vad kan du tillföra med din gåva?

Utifrån det du nu vet om dina medarbetare, fundera kring vilka produkter de använder i sin vardag eller vad de skulle kunna uppskatta. Eftersom jag inte känner dina medarbetare kan jag inte ge dig konkreta tips på vad som är en bra gåva för just ditt företag. Men här kommer lite idéer utifrån olika profiler eller intressen.

Foodies – Är dina medarbetare intresserade i mat, eller helt enkelt uppskattar god mat? Då kanske en matrelaterad gåva är på sin plats? Återigen, ha koll på målgruppen. Riktar du dig till män i medelåldern kanske en grillåda är på sin plats? Kanske du kan hitta en från någon lokal aktör. Kanske ett kit med choklad, teer och snacks är mer på sin plats? Suveränt! En vän till mig driver ett bolag som just inriktar sig på matgåvor och som skräddarsyr gåvorna utifrån mottagaren. Hon heter Fröken Foodie och finns i Skåne, du hittar hennes hemsida här!

Motorintresserade – Ett motorintresse kan såklart vara ganska brett. Men här finns flera olika alternativ. Smarta prylar, bilvård, kanske presentkort hos en lokal rekondfirma, någon upplevelse eller något annat som medarbetarna kan glädjas av.

Trädgårdsintresserade – Gillar dina kollegor att få händerna jordiga och sköta om sina växter? Möjligheterna är oändliga! Ge bort en växt som gåva, någon trevlig trädgårdsdekoration såsom spjut, lyktor eller dylikt. Underskatta inte enkelheten, trädgårdsredskap av kvalitet eller med särskild funktion kan också vara välkommet! Alla har väl något som egentligen är dags att byta ut?

Träningsintresserade – Människor som brinner för hälsa och träning kan man överraska med smarta prylar för att underlätta träningen (hållare till mobilen eller stegräknare till exempel), bra matlådor eller dryckesflaskor. Kanske en upplevelse är på sin plats eller någon utrustning de kan inkludera i sin rutin?

Våga tänka lite utanför boxen, sträck dig utanför era vanliga ramar för gåvor och fundera på vad som kan ge både värde och få medarbetaren att känna sig uppskattad.

Vad du inte ska ge som gåva!

Jag påminns om Tony Irving i Let’s Dance när jag skriver denna avslutande punkt, i när han ger beröm och avrundar med ett ’MEN!’. Här är mitt undantagsfall, ge aldrig bort alkohol, spel (trisslotter eller dylikt), eller något som krockar med personers religion eller kosthållning.

Det är omöjligt att hålla koll på allas preferenser. Men vad gäller alkohol och spel så är dessa känsliga för företagare. Oavsett hur väl du känner dina medarbetare på jobbet så vet du inte hur de är i sin hemmamiljö. Och du vill definitivt inte uppmuntra eller ge syre åt underliggande alkohol- eller spelproblem. Vidare är tex en grillåda också med hänsyn till människor som av religiösa skäl inte äter fläskkött eller om ni har vegetarianer eller veganer i teamet. Möjligtvis att man då hittar en alternativ lösning med tex kalkonkött istället eller en låda med lokalproducerade råvaror och grönsaker.

Avslutningsvis…

Hoppas jag att denna guide har hjälpt dig i letandet och rätat ut en del frågetecken kring varför gåvor spelar roll. Har några nya funderingar dykt upp är du välkommen att kontakta mig så bollar vi dem tillsammans.

Jag vill också råda dig att bygga en stabil relation med en reklambyrå du gillar, de är trots allt experter på området och med långvariga relationer kommer de att känna till din målgrupp lika bra som du och kan därför skräddarsy sina erbjudande. Jag själv har samarbetat med Ystadbyrån Anderzson of Sweden i flera år och älskar deras service!

Lycka till i gåvosökandet!

Vill du ta del av fler utav mina tips och vägledningar, kika in här!

Kategorier: Varumärke

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras.