Blogg

Denna gåva ger glada medarbetare och ett starkt varumärke!

Vi närmar oss sommaren, semestrarna och sommargåvorna. Det är inte alla företag eller organisationer som väljer att dela ut en gåva. Inte heller alla medarbetare som förväntar sig en sommargåva. Men i detta inlägg ska vi diskutera varför ni borde dela ut sommargåvor. Även vilka sommargåvor och vad ni kan förvänta er av gesten. Hint, det kommer att vara relaterat till varumärkesbyggnad! Att dela ut gåvor till medarbetare handlar om att få varje, individuell medarbetare Läs mer…

Varumärke och marknadsföring, vad är skillnaden?

Och anledningen till varför du inte kan marknadsföra dig utan ett varumärke. Ofta uppstår viss förvirring kring begreppen varumärke och marknadsföring. Det kan tyckas att de två är samma sak, eller att det ena inte har något med det andra att göra. Därefter uppstår frustrationen kring vilket av de två som bör prioriteras. Svaret är inte särskilt komplicerat. Men för att vara riktigt behjälplig har jag sammanfattat de olika begreppen i sin definition, samt förklarat Läs mer…

Så lyckas du på sociala medier!

De flesta företag finns på sociala medier. Oftast på Facebook, ibland också på Instagram och/eller LinkedIn. Det finns en profilbild, omslagsbild, kontaktinformation och något inlägg. Det är en bra grund, absolut! Men inte ett dugg givande för kunden eller målgruppen. Därför ägnar jag detta blogginlägg åt att ge dig knepen och metoderna för att lyckas på sociala medier! Och när du återigen landar i att det tar alldeles för mycket tid och energi från din Läs mer…

5 Tips på inlägg du kan göra denna veckan

Idétorka? Välkommen till klubben! Här kommer och går företagare med stammismedlemskap. Att marknadsföringen är tidskrävande och knepig att få rätt är ingen nyhet. Men som tur är finns jag här för att bistå med kunskap och stöd! Därför har jag idag sammanställt 5 stycken tips på inlägg du kan göra denna veckan för att trigga igång lite engagemang och nå ut till din målgrupp. Vi slösar väl ingen tid i onödan? Låt oss sätta igång! Läs mer…

Genuin marknadsföring vinner. Så skapar du mervärde!

I ett tappert försök att etablera god kommunikation med målgruppen, fastnar många företagare i mönstret att endast publicera nyheter och tillfälliga erbjudande. I stunden kan det generera både försäljning och engagemang. Men det stärker dessvärre inte varumärket, bygger inga relationer och ger inte målgruppen något mervärde. Marknadsföring behöver varken vara påkostat eller avancerat. Men det behöver vara genuint och värdeskapande. Det bygger varumärke. Jag vet precis hur det är. Som företagare har man 100 bollar Läs mer…

Tillgänglighet är en förutsättning för överlevnad

I skrivande stund är vi halvvägs genom Januari 2021. Det innebär många saker. Men för ämnets huvudsakliga fokus, vill jag lägga fokus på alla de helgdagar och klämdagar vi har bakom oss. Och alla de samtal jag haft de senaste två veckorna med konsumenter som lite missnöjt berättat hur de tänkte handla (stötta en småföretagare), nu när de var lediga. Men de hade stängt så det blev inget. Tillgänglighet är en förutsättning för överlevnad. Inte Läs mer…

Varumärke är essentiellt för att skapa tillväxt

Här är 5 anledningar till varför! Det finns flera anledningar till varför varje företag bör bygga varumärke. Fem utav anledningarna tänker jag ta upp här. Varumärket är så mycket mer än bara en logga och välklingande slogan. Det handlar om att stärka relationer och skapa lojalitet. Låt oss kika på fem huvudsakliga fördelar med att bygga varumärke, så lyssnar jag gärna på dina invändningar efteråt. Så, låt oss sätta igång! 01. Det skiljer dig från Läs mer…

Content Marketing, En Guide för SoMe

Content Marketing, ett begrepp du kanske sprungit på tidigare. Men likt mycket annat inom marknadsföring så finns det oändligt med termer och tillvägagångssätt. Så vad är content marketing för något? I grund och botten handlar det om att skapa marknadsföringsinnehåll som skapar värde för din målgrupp. Helt krasst skulle jag vilja påstå att content marketing är den enklaste och mest lönsamma marknadsföringsstrategin. Det är alltså INTE att dela rabatter och säljkampanjer, eller att enbart visa Läs mer…

Varför ska jag som företagare finnas på Instagram?

Sociala medier är en djungel, och för vissa är Instagram likaså. Det florerar diverse uppmaningar till var man som företagare MÅSTE vara i digitala sammanhang. Jag förstår att det är svårt att veta vart man ska lägga sin energi och tid. För tidskrävande är det. Jag inser också att du som småföretagare inte startade ditt företag för att du älskade att sitta på Instagram. Förutsatt att det inte är den typ utav verksamhet du driver.  Läs mer…